از دیرباز چین یکی از بهترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آید. مبلغ تبادلات تجاری بین ایران و چین در سال 2017 به 12 میلیارد دلار رسید و 26 درصد از این مقدار به واردات کالاهای چینی مربوط می‌شد. این مبلغ بالای تبادلات، نشان از تعاملات تجاری رو به رشد ایران و چین را دارد.

حجم بالای واردات کالاهای چینی به ایران نشان می‌دهد که تاجران ایرانی زیادی به واردات کالا از چین مشغول هستند. موضوع و دغدغه مهمی که برای واردات کالا از چین به ایران وجود دارد، نوع حمل بار است. برای وارد کردن کالا از چین به ایران روش‌های مختلفی مانند حمل هوایی، ریلی و دریایی وجود دارد. حمل ریلی از چین به ایران یکی از بهینه‌ترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای حمل بار است. اگر دوست دارید درباره حمل ریلی از چین به ایران بیشتر بدانید، به ادامه مطالعه این مقاله مشغول شوید. اطلاعات این مقاله همچون راهنمایی جامع و کامل شما را درباره حمل بار با قطار از چین به ایران راهنمایی می‌کند.

راهنمای مطالعه این مقاله را در قسمت زیر مشاهده کنید

اولین تجربه‌های ورود قطار چین به ایران

اولین باری که یک قطار تجاری از چین به ایران وارد شد، به تاریخ 31 ژانویه 2016 برمی‌گردد. این قطار مسیر 10399 کیلومتری را در مدت زمان دو هفته با عبور از قزاقستان و ترکمنستان طی کرد و به ایستگاه مرزی اینچبورون رسید. بعد از سال 2016 حدود یکسال بعد، سه قطار تجاری حامل بار به ایران وارد شد و هر یک از این قطارها مسافت 11 هزار کیلومتر را بین 11 تا 15 روز طی کردند.

یک قطار تجاری از چین به ایران اولین بار سال 2016 وارد شد.

ورود قطار چین به ایران

 

میزان هزینه حمل ریلی از چین به ایران چقدر است؟ 

برای هزینه حمل ریلی از چین به ایران نمی‌توان عدد ثابت و مشخصی در نظر گرفت زیرا بسته به عوامل زیر، هزینه آن متفاوت محاسبه می‌شود:

  • نوع قرارداد با فروشنده کالا

اگر قرارداد شما با تامین‌کننده کالا از نوع FCA باشد، هزینه‌ای بر عهده شما به عنوان خریدار کالا نخواهد بود و فروشنده کالا تمام هزینه‌های حمل ریلی ( هزینه حمل از درب کارخانه در چین تا ایستگاه راه آهن، هزینه بارگیری در واگن و هزینه گمرک چین ) را پرداخت می‌کند. در صورتی که قرارداد شما به صورت Ex Works باشد، بر‌اساس قوانین INCOTERMS (قوانین حمل و نقل بین‌المللی) تمام هزینه‌های حمل ریلی کالا  (هزینه‌های حمل از درب کارخانه در چین تا ایستگاه راه آهن، بارگیری، گمرک چین و حمل ریلی و گمرک ایران) بر عهده خریدار و صاحب کالا است و فروشنده چینی مسئولیت پرداخت هیچ هزینه‌ای را ندارد.

نوع قرارداد شما با فروشنده هزینه حمل ریلی از چین به ایران را تعیین می‌کند.

قرارداد FCA برای تعیین هزینه حمل کالا از چین به ایران

 

 

  • نوع واگن

بسته به اینکه کالای شما با استفاده از کدام یک از انواع واگن‌ (مخزن‌دار، یخچال‌دار، خودرو‌بر، کانتینری، لبه بلند و مسقف) حمل شود، هزینه حمل ریلی آن متفاوت خواهد بود.

  • مسافت و حجم بارگیری در واگن

 میزان مسافت لازم برای رسیدن کالا از چین به ایران و حجم بارگیری در واگن، بر هزینه حمل ریلی کالا تاثیر می‌گذارد. در نظر داشته باشید که در حمل ریلی، هر چقدر مسافت و حجم بارگیری در واگن بیشتر باشد، هزینه حمل بار مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. 

میزان مسافت و حجم بارگیری در واگن بر هزینه حمل ریلی از چین به ایران موثر است.

عوامل موثر بر هزینه حمل ریلی از چین به ایران

 

 

اگر می‌خواهید هزینه حمل ریلی از چین به ایران، در کمتر از 24 ساعت برای شما محاسبه شود، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

استعلام نرخ حمل ریلی از چین به ایران

 در این صفحه، تنها کافیست شما اطلاعاتی مانند مبدا بارگیری، مقصد بار، مشخصات کالا و اطلاعات فردی خود را وارد کنید. بعد از این مرحله، کارشناسان مربوطه در پلتفرم حمل و نقل بین‌المللی فریت فایندر در مدت زمان کوتاهی به شما هزینه حمل ریلی از چین به ایران را اعلام می‌کنند.

قطارهای باربری چین از چه مسیرهایی برای رسیدن به ایران عبور می‌کند؟

مسیری که قطارهای باربری از چین به سمت ایران طی می‌کنند، شامل دو مسیر قدیمی و جدید است:

    • مسیر قدیم

اگر قطار حامل بار شما مسیر قدیم را برای عبور از چین به ایران انتخاب کند، باید از شهرهای ییوو (yiwu) و شانگهای (shanghai) گذر کند. در مسیر قدیم، قطار پس از رسیدن به ایران از مشهد می‌گذرد و در تهران متوقف می‌شود.

    • مسیر جدید

 قطارهای باربری برای طی کردن مسیر جدید از چین به ایران باید از خطوط ریلی زیر عبور کنند.

  • چانگشا (changsha)
  • آلاشانکو (alashankou)
  • دوستیک (dostyk)
  • بولشاک (bolashak)
  • شلجیکا (sheljika)
  • قزاقستان
  • ترکمنستان

پس از آنکه قطارهای باربری به ایران رسیدند، از خطوط ریلی سرخس (sarakhs) و سرخس (sherakhs) به تهران (tehran) می‌رسند.

مسیر رسیدن قطار باربری از چین به ایران

مدت زمان حمل بار از چین به ایران با قطارهای تجاری چقدر طول می‌کشد؟

زمان رسیدن کالا از چین به ایران با روش حمل ریلی نسبت به روش دریایی سریع‌تر است و به‌طور میانگین حدود دو هفته طول می‌کشد. 

مدت زمان حمل ریلی بار از چین به ایران

اگر سرعت ارسال کالا بیش از همه چیز برای شما مهم است و محدودیت مالی ندارید، استفاده از حمل هوایی نسبت به ریلی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره حمل هوایی، مطالعه مقاله حمل بار هوایی از چین به ایران با کمترین زمان ممکن را از دست ندهید. 

انواع مدل‌های واگن قطار برای حمل ریلی بار

  • واگن مسقف

واگن مسقف برای حمل کالاهایی مناسب است که فله‌ای هستند و احتمال آسیب دیدن آنها در معرض نور خورشید و رطوبت بالاست. واگن‌های دارای سقف این قابلیت را دارند که درهایشان به‌طور کامل قفل شود تا کالای شما از هر گونه آسیب در امان بماند. واگن‌های مسقف ابعادی به طول 15.03 و عرض 2.65 متر دارند و حداکثر باری که با آنها می‌توان حمل کرد، 55 تن است.

  • واگن مخزن‌دار

واگن‌های مخزن‌دار همچون تانکری با حداکثر ظرفیت بارگیری 56 تن هستند که برای حمل کالاهای مواد مایع، نفتی و روغنی کاربرد دارند.

  • واگن یخچال‌دار

بهترین روش برای حمل ریلی کالاهای فاسدشدنی مانند موادغذایی استفاده از واگن‌ها یخچال‌دار است. واگن‌های یخچال‌دار مجهز به یک سردخانه هستند تا از فاسد شدن کالا جلوگیری شود.

  • واگن مسطح 

واگن‌های مسطح که به آنها پلتفرم نیز می‌گویند، برای حمل کالاهایی مانند قطعات خودرو و آهن‌آلات به کار می‌روند.

  • واگن لبه بلند

واگن‌های لبه بلند برای حمل کالاهایی با وزن سنگین مانند مواد معدنی و سنگ به کار می‌روند. طول و عرض واگن‌های لبه بلند به ترتیب حدود 18.66 و 2.74 متر است و تا 56 تن ظرفیت حمل کالا دارند.

انواع مدل‌های واگن قطار برای حمل ریلی بار

واگن قطار برای حمل ریلی بار از چین به ایران

 

 

مزیت‌های حمل ریلی از چین به ایران که بیشتر افراد نمی‌دانند 

اگر از بسیاری از تاجرانی ایرانی بپرسید برای واردات کالاهای خود از چین به ایران چه روش حملی را انتخاب می‌کنند، بعید است به شما بگویند ریلی زیرا اغلب آنها از مزیت‌های این روش حمل مطلع نیستند. با انتخاب حمل ریلی از چین به ایران از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوید:

  • هزینه حمل بار از  چین به ایران از طریق قطار تجاری نسبت به دیگر روش‌های حمل، اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر است.
  • مدت زمان حمل بار از چین به ایران با قطار چندان طولانی نیست و بین 10 تا 15 روز طول می‌کشد. این زمان در مقایسه با سایر روش‌های حمل بار مانند حمل دریایی که 35 روز طول می‌کشد، بسیار کمتر است.
  • در روش حمل ریلی تخلیه بارگیری کمتری نسبت به سایر روش‌های حمل صورت می‌گیرد.

مزایای حمل ریلی از چین به ایران

معرفی راهی اطمینان‌بخش برای دریافت خدمات ارسال کالا از چین به ایران

پس از آنکه تصمیم می‌گیرید برای واردات کالاهای خود از چین به ایران از حمل ریلی استفاده کنید، هزاران سوال ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. به‌طور مثال هزینه حمل ریلی بارتان چقدر می‌شود؟ یا کدام شرکت حمل و نقل برای ارسال کالای شما مطمئن‌تر است؟ اگر بخواهید خودتان پاسخ این سوالات را بیابید، قطعا فرایندی زمان‌بر و انرژی‌بر خواهد شد. به علاوه ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه، از خدمات حمل و نقلی نا‌معتبر استفاده کنید. برای آنکه صاحبان کالا بتوانند به روشی مطمئن و به‌صرفه کالاهای خود را از چین به ایران وارد کنند، پلتفرم فریت فایندر به عنوان واسطه‌ای امن بین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی عمل می‌کند.

انتخاب شرکت حمل و نقل برای حمل ریلی از چین به ایران

 اگر شما بخواهید بار خود را از چین به ایران با روش حمل ریلی وارد کنید، فریت فایندر می‌تواند تمامی مراحل حمل کالای شما را به صورت تخصصی انجام دهد. شما می‌توانید بارهای خود را با خیال راحت به فریت فایندر بسپارید تا از آنها در انبارهای اختصاصی خود در چین نگه‌داری کند و بارگیری کالاهای شما را از طریق واگن یا کانتینر انجام دهد. در مرحله آخر کالای شما به گمرک شهریار در تهران منتقل می‌شود و صحیح و سالم به دست شما می‌رسد.

خدمات فریت فایندر در بخش ریلی از چین به ایران

آنچه باعث می‌شود تا تاجران برای واردات کالای خود از پلتفرم فریت فایندر استفاده کنند، دریافت خدمات زیر است:

  • ارائه مشاوره تخصصی و رایگان درباره روش مناسب و مقرون به صرفه برای حمل کالا
  • استعلام قیمت و هزینه لازم برای حمل کالا به روش‌های مختلف دریایی، ریلی، هوایی و زمینی در کمتر از 24 ساعت
  • ارائه خدماتی ویژه مانند بیمه حمل و نقل بین‌المللی، شناسایی بار و ترخیص کالا
  • ردیابی آنلاین کالا از لحظه حرکت تا رسیدن به مقصد و تحویل بار به شما

برای دریافت مشاوره رایگان از فریت فایندر درباره هرگونه روش حمل و نقل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درخواست مشاوره رایگان

چگونگی حمل ریلی برای واردات کالا از چین به ایران 

حمل ریلی از چین به ایران روش حملی مناسب و بی‌دردسر برای کالاهای تاجران ایرانی است. میزان تخلیه بارگیری کمتر و قیمت مناسب از جمله دلایل انتخاب تاجران برای انتقال کالا به روش ریلی است. قطارهای تجاری حامل بار برای رسیدن از چین به ایران می‌توانند دو نوع مسیر قدیم و جدید را طی می‌کنند. طی شدن این مسیر به‌طور متوسط حدود دو هفته زمان می‌برد. هزینه حمل ریلی کالا از چین به ایران تحت تاثیر عواملی چون نوع قرارداد با فروشنده، مدل واگن قطار، میزان مسافت و بارگیری در واگن‌ها قرار دارد.

اگر شما بخواهید کالایی را از چین به ایران وارد کنید، آیا حمل ریلی را برای ارسال کالای خود انتخاب می‌کنید یا خیر؟ دلیل انتخاب خود را برای ما بنویسید.