اگر شما بخواهید در جهت صادرات و واردات کالا اقدام کنید، در اولین قدم نیازمند دانستن قوانین بین‌المللی حمل کالا هستید. قوانینی که به صورت دقیق برای تجارت بین‌المللی کالاها به کار می‌رود، تحت عنوان اینکوترمز شناخته می‌شوند. با مراجعه به اینکوترمز و اصطلاحات مربوط به آن شما می‌توانید معاملات خود را در نهایت شفافیت پیش ببرید زیرا تمام وظایف و تعهدات فروشنده و خریدار کالا مشخص شده است.

در نگاه اول اصطلاحات اینکوترمز کمی پیچیده به نظر می‌رسد. برای آنکه درک شما از مفاهیم اینکوترمز به راحتی صورت بگیرد، در این مقاله ما تمام اصطلاحات پیچیده INCOTERMS را به ساده‌ترین زبان ممکن بیان کرده‌ایم. شما بعد از مطالعه این مقاله و به‌کارگیری اطلاعات آن می‌‌توانید معاملات بین‌المللی و حمل کالای خود را در نهایت اطمینان و به دور از خسارت انجام دهید.

دسترسی سریع به مطالب مقاله:

اینکوترمز (INCOTERMS) چیست؟

 اینکوترمز مجموعه‌ای از قوانین و مقررات بین‌المللی است که به وسیله اتاق بازرگانی بین‌المللی International Chamber Of Commerce تنظیم می‌شود. اینکوترمز برای سهولت هر چه بیشتر معاملات بین‌المللی مشخص می‌کند هزینه، مسئولیت و ریسک مراحل مختلف حمل کالا بر عهده خریدار است یا فروشنده.

آشنایی با مفهوم اینکوترمز

تاریخچه اینکوترمز

اولین باری که اصطلاحات تجاری بین‌المللی تحت عنوان اینکوترمز به دنیا معرفی شد به زمان 1936 میلادی برمی‌گردد. البته قبل از این زمان در سال 1923 میلادی اصطلاحات تجاری بین‌المللی انتشار پیدا کرده بود اما نام اینکوترمز برای آن تعیین نشده بود.

اولین بار سال 1936 اینکوترمز به دنیا معرفی شد.تاریخچه اینکوترمز

مقاله مرتبط: فریت بار چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا قوانین اینکوترمز همیشه ثابت است؟

قوانین ذکر شده در اینکوترمز همیشه ثابت نیست و اتاق بازرگانی بین‌المللی به‌طور معمول هر 10 سال یکبار این قوانین را تغییر می‌دهد. تغییرات در قوانین اینکوترمز به ترتیب در سال‌های 1953، 1967، 1976، 1980، 2000 و 2010 صورت گرفته است.

آموزش اینکوترمز 2020 و جدیدترین نسخه آن

 اینکوترمز چه مواردی را درباره حمل کالا پوشش نمی‌دهد؟

    در اینکوترمز از قوانین و مقررات زیادی درباره حمل کالا صحبت شده است اما مواردی هستند که در اینکوترمز جایگاهی ندارند و از آنها صحبتی نشده است. این موارد عبارتست از

    • روش پرداخت هزینه برای معامله بین خریدار و فروشنده کالا
    •  شرایط نقض قرارداد

    مواردی که در اینکوترمز ذکر نشده را می‌توانید در قرارداد رسمی خود ذکر کنید تا معامله کالای شما دقیق‌تر و شفاف‌تر انجام شود.

    مهم‌ترین کاربردها و اهداف اینکوترمز را به یاد داشته باشید

    اینکوترمز یک راهنمای جامع و کامل از قوانین بین‌المللی درباره حمل و نقل کالاست که به خریدار و فروشنده کالا کمک می‌کند تا مسئولیت‌ها و وظایف خود را دقیق‌تر بشناسند. مهم‌ترین کاربردها و اهداف اینکوترمز شامل موارد زیر است:

    •  قواعد اینکوترمز مشخص می‌کند مسئولیت‌های فروشنده و خریدار برای اموری مانند واردات، صادرات، ترخیص، بیمه، گمرک و بارگیری کالا چیست. 
    • یکی از اهداف مهم اینکوترمز این است که وظایف فروشنده و خریدار را در ارتباط با پرداخت هزینه‌های مربوط به حمل کالا تعیین می‌کند.
    •  در مراحل مختلف حمل و نقل ممکن است کالا در معرض آسیب‌ها و خطرات زیادی قرار بگیرد، اینکوترمز مشخص می‌کند فروشنده مسئول ریسک و خطرات احتمالی کالاست یا خریدار. 

    یکی از کاربردهای اینکوترمز مشخص کردن مسئولیت‌های خریدار و فروشنده از نظر پرداخت هزینه است.

    اهداف اینکوترمز

    آشنایی با 4 گروه از اصطلاحات اینکوترمز

    اینکوترمز به 4 گروه D-C-F-E با اصطلاحات مخصوص به خود دسته‌بندی می‌شود.

    1- گروه E؛ تحویل کالا در مبدا

    E مخفف اصطلاح Ex Works است که بعد از این اصطلاح نام مکانی ذکر می‌شود که فروشنده باید در این مکان، کالا را تحویل دهد.  

    در روش Ex Works فروشنده، مسئولیت تحویل کالا در مبدا (انبار، کارگاه، کارخانه و محل تولید کالا) را بر عهده دارد و بیشترین مسئولیت را خریدار یا صاحب کالا بر عهده می‌گیرد. مسئولیت‌های خریدار کالا شامل موارد زیر است:

    •  انجام مراحل مربوط به بارگیری در کشور مبدا ( از درب کارخانه تا گمرک مبدا ) 
    • گمرک در کشور مبدا
    • حمل از کشور مبدا تا کشور مقصد
    • گمرک در کشور مقصد

     Exw مخفف چیست

    نکات مهم درباره Ex Works

    •  براساس قوانین موجود در اینکوترمز 2020، Ex Works  برای تمام روش‌های حمل و نقل بار کاربرد دارد.
    • طرفین معامله در قرارداد Ex Works باید محل تحویل کالا را به صورت دقیق مشخص کنند. در غیر این صورت ممکن است نامشخص بودن محل تحویل به ضرر خریدار باشد.
    • در قرار داد Ex Works از نظر قانونی هیچ مسئولیتی بر عهده فروشنده نیست. تنها کاری که فروشنده باید انجام دهید تحویل کالا در جلو درب کارخانه خود می باشد.

    مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد Ex Works

    جدول ExWorks

     

    اگر شما صاحب کالا هستید و انجام تعهدات ذکر شده در روش Ex Works برایتان دشوار است، بهتر است اجرای این وظایف و تعهدات را به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بسپارید. پلتفرم حمل و نقل بین‌المللی فریت فایندر با انتخاب بهترین شرکت‌های حمل و نقل شما را کمک می‌کند تا بتوانید مراحل مربوط به روش Ex Works را به راحتی و با صرف کمترین هزینه طی کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و بهره‌‌مند شدن از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان فریت فایندر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

    دریافت مشاوره رایگان

    2- گروه F؛ تحویل کالا در محل مقرر به حمل کننده

     بر‌اساس اصطلاحات گروه F در اینکوترمز تحویل کالا بر عهده فروشنده است و فروشنده متعهد می‌شود کالا را در مکانی که خریدار آن را تایید و مشخص کرده، تحویل دهد. تحویل کالا در گروه F به روش‌های زیر انجام می‌شود:

    • FCA 

    FCA مخفف اصطلاح Free Carrier و به معنای تحویل کالا به حمل‌کننده در مبدا است. استفاده از قوانین FCA محدودیتی ندارد و برای تمامی روش‌های حمل کالا کاربرد دارد. در ادامه با جزئیات این قرارداد بیشتر آشنا می‌شوید.

     وظایف فروشنده در قرارداد FCA

    براساس قوانین FCA، فروشنده باید تمام تشریفات گمرکی مربوط به کشور خود را انجام دهد و پس از آن کالا و مدارک گمرکی را به شرکت حمل مشخص شده توسط خریدار در محل توافق شده تحویل دهد.

     تنظیم قرارداد FCA بر هزینه واردات زمینی از فرانسه به ایران کاربرد دارد. در مقاله کاربرد FCA در واردات زمینی از فرانسه به ایران در این‌باره بیشتر آشنا می‌شوید.

    قرارداد FCA

    ترم های اینکوترمز

    وظایف خریدار کالا در قرارداد FCA 

     در قرارداد FCA وظایف بارگیری، پرداخت هزینه حمل، واردات  در کشور مقصد با خریدار است.

    محل تحویل کالا در قرارداد FCA

     ممکن است تحویل کالا در مکانی مانند انبار فروشنده باشد یا جایی غیر از انبار باشد. بهتر است در قرارداد FCA محل دقیق تحویل کالا طبق توافق طرفین معامله مشخص شود تا نقطه انتقال ریسک کالا از فروشنده به خریدار تعیین شود. بعد از محل، گمرکی در کشور مبدا و تحویل کالا به شرکت حمل مشخص شده توسط خریدار، پرداخت هزینه‌ها با خریدار است؛ بنابراین از جهت مشخص شدن مسئول پرداخت هزینه‌ها، تعیین دقیق این محل ضرورت دارد. در صورتی که محل تحویل کالا در قرارداد FCA مشخص نشود، فروشنده مختار است تا خودش این محل را تعیین کند و ریسک به خریدار منتقل می‌شود.

    مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد FCA

    FCA

    در مقاله حمل هوایی از ترکیه به ایران درباره کاربرد FCA در این روش حمل توضیح داده شده است.

      • اینکوترمز fas (Free Alongside Ship)

      قوانین FAS تنها برای حمل دریایی و زمانی به کار می‌رود که تحویل کالا در کنار کشتی صورت بگیرد. وظایف فروشنده در این قرارداد عبارتست از

      • تحویل کالا در کنار کشتی در بندر مبدا
      • انجام تشریفات گمرکی کالا در مبدا

      در قرارداد FAS مهم است محل دقیق بارگیری کالا در بندر مشخص شود زیرا مسئولیت و هزینه‌ها تا این محل بر عهده فروشنده است و پس از آن، خریدار این مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرد.

      اصطلاحات اینکوترمز و FASدر FAS مسئولیت‌های خریدار شامل موارد زیر است:

      • هزینه بارگیری کالا بر روی عرشه کشتی ( THC)
      •  هزینه حمل دریایی 
      • هزینه گمرک در کشور مقصد
      • پذیرفتن ریسک کالا از کنار کشتی در بندر مبدا تا مقصد

      مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد FAS

      FCA

          • FOB؛ تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا

        طبق قوانین FOB مسئولیت‌های فروشنده شامل

        • تحویل کالا بر روی کشتی تعیین شده توسط خریدار
        • مسئولیت و ریسک حمل کالا تا زمان عبور از نرده کشتی
        • انجام تشریفات گمرکی کالا در مبدا

        قرارداد FOB

        Fob چیست

        در قرارداد FOB مسئولیت‌های خریدار پس از عبور کالا از نرده کشتی آغاز می‌شود و شامل موارد زیر است:

        • هزینه حمل دریایی از شکور مبدا تا کشور مقصد
        •  هزینه گمرک در کشور مقصد

        Fob چیست

        قرارداد FOB مخفف اصطلاح  FREE ON BOARD است. این قرارداد تنها برای حمل دریایی و زمانی کاربرد دارد که تحویل کالا بر روی کشتی صورت می‌گیرد. 

        مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد FOB

        FOB

        اگر شما بخواهید واردات از نوع دریایی را انجام دهید باید از قواعد FOB پیروی کنید. در مقاله واردات دریایی از فرانسه به ایران می‌توانید از جزئیات درباره قواعد FOB آن باخبر شوید.

        3-  جزئیات گروه C در قواعد اینکوترمز

        فروشنده براساس اصطلاحات گروه C متعهد می‌شود، هزینه حمل کالا را از مبدا تا مقصد بپردازد در ادامه اصطلاحات این گروه با توضیحات کامل معرفی شده‌اند.

        Cfr چیست

        CFR مخفف Cost and Freight است که قوانین آن فقط برای حمل دریایی و آبراه‌های داخلی به کار می‌رود. به این نکته دقت داشته باشید که در CFR بار تنها محدود به یک بندر مقصد نمی‌شود و شامل دو بندر مبدا و مقصد است و باید در قرارداد هر دو بندر ذکر شود. بندر مبدا همان بندری است که پس از بارگیری بر روی عرشه کشتی مسئولیت و ریسک فروشنده تمام شده اما هزینه حمل از بندر مبدا تا بندر مقصد را باید بپردازد و هر خسارتی به کالا وارد شود از بندر مبدا تا مقصد بر عهده خریدار می باشد.

        قرارداد CFR

        Cfr چیست

        وظایف فروشنده و خریدار در CFR

        در CFR وظایف فروشنده شامل موارد زیر است:

        • تحویل کالا در عرشه کشتی
        • پرداخت هزینه حمل بار از بندر مبدا تا بندر مقصد
        • پرداخت هزینه های گمرکی در بندر مبدا
        • عقد قرارداد حمل از بندر تحویل تا بندر مقصد با متصدی حمل
        • ریسک و مسئولیت فروشنده پس از تحویل کالا بر روی عرشه کشتی تمام می‌شود (هزینه حمل از بندر مبدا تا بندر مقصد برعهده فروشنده است اما هر‌گونه هزینه اضافه در مسیر و هر خسارت احتمالی بر عهده خریدار خواهد بود)

         خریدار کالا طبق قرارداد CFR موظف به انجام موارد زیر می‌شود:

        • پذیرفتن ریسک مربوط به حمل را از زمان تحویل کالا بر روی عرشه کشتی تا رسیدن به مقصد 
        • پذیرفتن کلیه خطرات احتمالی کالا از زمان تحویل کالا روی کشتی در بندر مبدا تا مقصد
        • انجام امور مربوط به واردات کالا در کشور مقصد

        مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد CFR

         تفاوت fob و cfr

        cif چیست

         CIF مخفف Cost. Insurance and Freight است و فقط برای حمل دریایی به کار می‌رود. در CIF باید به دو بندر توجه داشت. بندری که در آن تحویل کالا بر روی کشتی صورت می‌گیرد و بندری که به عنوان بندر مقصد مشخص شده است. ریسک زمانی از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود که کالا در بندر اول قرار داشته باشد.

        وظایف فروشنده و خریدار در CIF 

        وظایف فروشنده در قرارداد CIF موارد زیر است: 

        •  هزینه حمل کالا تا نقطه مقصد در بندر مقصد
        • هزینه بیمه کالا برای خسارت‌های احتمالی 
        •  هزینه گمرک در کشور مبدا 
        • عقد قرارداد و پرداخت هزینه بیمه از نقطه تحویل کالا تا نقطه مقصد کالا

        قوانین CIF در اینکوترمز

        خریدار طبق قرارداد CIF مسئولیت‌های زیر را بر عهده می‌گیرد:

        • ریسک از بین رفتن کالا از زمان قرارگیری آن بر روی کشتی 

        مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد CIF

         Cif چیست

          cpt incoterms

             Carriage Paid To یا CPT برای تمام روش‌های حمل کالا کاربرد دارد اما بیشتر برای روش‌های حمل زمینی و هوایی به کار می‌رود. در قرارداد CPT دو مکان یعنی محل تحویل کالا و مقصد باید به‌صورت دقیق تعیین شود. مکان تحویل کالا از جهت  مشخص شدن محل انتقال ریسک اهمیت دارد. تعیین مقصد از این نظر مهم است که فروشنده باید قرارداد حمل را تا مکان تعیین شده با شرکت حمل و نقل بین المللی به عنوان مقصد منعقد کند.

            کابرد قوانین CPT در اینکوترمز

            وظایف خریدار و فروشنده در قرارداد CPT

            وظایف فروشنده در قرارداد CPT عبارتست از

            • انجام تشریفات گمرکی در کشور مبدا
            • عقد قرارداد و پرداخت هزینه حمل کالا با متصدی حمل از محل تحویل کالا به متصدی حمل تا مقصد مورد توافق با خریدار
            • پایان ریسک و مسئولیت از زمان تحویل کالا به متصدی حمل

            خریدار در قرارداد CPT باید مسئولیت‌های زیر را بر عهده بگیرد:

            •  پذیرش ریسک و مسئولیت‌های حمل کالا از زمان تحویل گرفتن متصدی حمل از فروشنده
            • انجام تشریفات و پرداخت هزینه‌های گمرکی در شکور مقصد

             

            مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد CPT

            cpt incoterms

            CIP

             CIP حالت کوتاه شده اصطلاح Carriage and Insurance Paid to است و شباهت زیادی به CPT دارد. تفاوت CIP با اصطلاح CPT در این است که علاوه بر هزینه حمل کالا تا مقصد مورد توافق، پرداخت هزینه بیمه کالا نیز با فروشنده خواهد بود. قراداد CIP در اینکوترمز برای تمام روش‌های حمل کالا کاربرد دارد.

            تعیین محل مقصد و تحویل کالا نیز در قرارداد CIP مانند قرارداد CPT از اهمیت بالایی برخوردار است. مکان تحویل کالا محل انتقال ریسک را مشخص می‌کند. تعیین  مقصد از این نظر اهمیت دارد که فروشنده باید قرارداد حمل را تا مکان تعیین شده به عنوان مقصد با شرکت حمل و نقل بین المللی تنظیم کند.

            قرارداد CIP

            CIP-Incoterm

            وظایف فروشنده در قرارداد CIP 
            • انجام تشریفات و پرداخت هزینه گمرکی در کشور مبدا
            • انعقاد قرارداد و پرداخت هزینه حمل و نقل از کشور مبدا تا مقصد مورد توافق با خریدار
            • انعقاد قرارداد پوشش بیمه‌ای کالا از نقطه تحویل کالا به متصدی حمل تا مقصد مورد توافق با خریدار
            • انتقال ریسک کالا از زمان تحویل به متصدی حمل در کشور مبدا پایان میبابد.
            وظایف و مسئولیت‌های خریدار در قرارداد CIP
            •  مسئولیت‌ ریسک حمل کالا از زمان تحویل گرفتن کالا توسط متصدی حمل در کشور مبدا شروع می شود.
            •  انجام تشریفات و پرداخت هزینه‌های مربوط به گمرک در کشور مقصد

             

            مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد CIP

             اصطلاح cip معادل چیست

             4- گروه D – تحویل کالا در مقصد

            • dap incoterms؛ Delivered at Place Unloaded

            برای تمام روش‌های حمل، قوانین DAP را می‌توان به کار برد. مشخص شدن محل تحویل و مقصد کالا در قرارداد DAP اهمیت بالایی دارد تا موارد زیر شفاف‌تر و دقیق‌تر تعیین شود:

            • تعیین نقطه انتقال ریسک از فروشنده به خریدار
            • تعیین مسئولیت پرداخت هزینه‌ها
            • فروشنده باید قرارداد , هزینه حمل را تا مقصد با متصدی حمل منعقد کند.

            در اصطلاح DAP فروشنده باید کارهای زیر را انجام دهد:

            • هزینه گمرک در کشور مبدا
            • هزینه حمل از کشور مبدا تا مقصد
            • مسئولیت ریسک انتقال کالا تا کشور مقصد

            قرارداد DAP Dap مخفف چیست

            وظایف خریدار در قرارداد DAP 
            • هزینه تخلیه از وسیله حمل در کشور مقصد
            •  شروع مسئولیت و ریسک پس از رسید وسیله حمل در کشور مقصد
            • هزینه تشریفات گمرکی در کشور مقصد 

            مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد DAP

             قواعد اینکوترمز و DAP

            • DPU چیست؛ Delivered at Place unloaded

            قوانین DPU برای تمام روش‌های حمل کالا قابل استفاده است و بیشترین مسئولیت را فروشنده بر عهده می‌گیرد.

            وظایف فروشنده و خریدار در قرارداد DPU

             در قرارداد DPU فروشنده باید وظایف زیر را بر عهده بگیرد:

            • هزینه گمرک در کشور مبدا
            • هزینه حمل از کشور مبدا تا مقصد
            • هزینه تخلیه کالا از وسیله حمل در کشور مقصد
            • مسئولیت ریسک انتقال کالا تا کشور مقصد پس از تخلیه از وسیله حمل

            قرارداد DPU

            DPU چیست

            وظایف خریدار در قرارداد DPU عبارتست از

            •  شروع مسئولیت و ریسک پس از تخلیه کالا از وسیله حمل  در کشور مقصد
            • هزینه تشریفات گمرکی در کشور مقصد 

            مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد DPU

            جدول اینکوترمز در DPU

              • DDP مخفف چیست

            DDP مخفف اصطلاح Delivered Duty Paid است و بر خلاف DDU فروشنده باید حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کند و امور ترخیص کالا در مقصد را انجام دهد. از قوانین DDP برای انواع روش‌های حمل کالا می‌توان استفاده کرد.

            قرارداد DDP

             Ddp مخفف چیست

            براساس قوانین DDP فروشنده بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد. این مسئولیت‌ها عبارتست از

            • پرداخت هزینه گمرکی در مبدا
            • پرداخت هزینه حمل از کشور مبدا تا کشور مقصد
            • پرداخت هزینه های گمرکی در کشور مقصد
            • تحویل کالا در محل مشخص شده در کشور مقصد

            مسئولیت‌های خریدار و فروشنده در قرارداد DDP

            اصطلاحات اینکوترمز و DDP

              خدمات فریت فایندر برای حمل آسان، سریع و به‌صرفه کالا

              درک اصطلاحات INCOTERMS و اجرای قوانین آن بدون آگاهی کافی موجب می‌شود تا حمل کالای شما با چالش‌های زیادی مواجه شود. برای به حداقل رساندن این چالش‌ها بهتر است از یک شرکت حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. پلتفرم حمل و نقل بین‌المللی فریت فایندر با استفاده از روش‌های مختلف حمل و نقل می‌تواند بار شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف حداقل هزینه به شما تحویل دهد. یکی از خدمات ویژه فریت فایندر این است که کارشناسان آن به‌ صورت تخصصی و رایگان شما راهنمایی می‌کنند تا بتوانید معامله و حمل کالای خود را با روشی مقرون به صرفه و مناسب انجام دهید. دیگر خدمات فریت فایندر شامل

              • پیشنهاد معتبرترین شرکت‌های حمل و نقل
              • استعلام نرخ انواع روش‌های حمل کالا به صورت آنلاین
              • انجام صفر تا صد مراحل مختلف حمل کالا مانند بارگیری، تخلیه بار، ترخیص کالا، گمرک و …
              • دارا بودن انبارهای اختصاصی در کشورهای مختلف
              • صدور بیمه‌نامه بین‌المللی
              • شناسایی موقعیت بار به صورت لحظه‌ای

              اهداف اینکوترمز و حمل و نقل بین المللی کالا

               برای انجام امور مربوط به واردات و صادرات کالا باید از قوانین اینکوترمز آگاه باشید. INCOTERMS توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی تنظیم می‌شود و هر چند سال یکبار مورد بازبینی قرار می‌گیرد. اینکوترمز و اصطلاحات مربوط به آن به 4 گروه D-C-F-E دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این گروه‌ها برای خریدار و فروشنده کالا وظایف مشخصی را تعیین می‌کنند تا معاملات بین‌المللی کالا شفاف‌تر انجام شود. مسئولیت پرداخت هزینه، ریسک و انجام مراحل مختلف حمل کالا در گروه‌های اینکوترمز به صورت دقیق تعیین شده است.

              میزان آشنایی شما با اصطلاحات و قوانین اینکوترمز چقدر است؟ اگر در این‌باره پرسشی دارید، سوال خود را در قسمت نظرات بنویسید. کارشناسان متخصص در فریت فایندر به سرعت پاسخ شما را خواهند داد.